În mod tradițional, consultațiile de sănătate mentală au presupus întâlnirea dintre persoana care solicită sprijin și un medic psihiatru sau un psihoterapeut, care colaborează pentru a identifica resursele și soluțiile fiecărui individ.
În prezent, trăim într-o lume în care întâlnirile nu mai presupun neapărat prezența în același spațiu fizic și deja suntem obligați să relaționăm prin mesaje, discuții telefonice sau cu ajutorul platformelor digitale.
Consultațiile la distanță (sau telemedicina) nu reprezintă un concept nou (acest termen fiind utilizat încă din anii `70) însă, cu siguranță, devin din ce în ce mai utilizate. Problemele determinate recent de pandemia de COVID19 au evidențiat mai clar valoarea pe care o poate avea tehnologia comunicațiilor în acordarea asistenței medicale și psihologice atunci când contactul direct nu este posibil.
În consultațiile online, terapeuții sau psihiatrii utilizează aceleași metode terapeutice pe care le folosesc și în cabinet și, din studiile efectuate până acum, reiese că rezultatele sunt similare atunci când se respectă protocoalele profesionale.
Prin ședințe la distanță pot fi abordate, de exemplu, probleme emoționale (anxietate sau depresie), tulburări de comportament alimentar, tulburări ale somnului, dependențe și alte tulburări frecvente de sănătate mentală.
Terapia online este o opțiune versatilă și ușor de utilizat pentru pentru persoane de orice vârstă, indiferent de apartenența culturală, religioasă sau de gen și poate fi adecvată pentru cupluri sau familii.
Este important să aveți acces la resursele medicale de urgență pentru situațiile în care vă confruntați cu o problemă gravă de sănătate mentală, care impune intervenție imediată. Serviciile online nu sunt adecvate în cazul în care viața dumneavoastră sau a altei persoane este pusă în pericol – în aceste situații apelați 112 sau mergeți la cea mai apropiată cameră de gardă.
În funcție de modalitatea de comunicare aleasă, puteți avea nevoie de un telefon sau de un dispozitiv mobil sau computer cu o conexiune stabilă la internet. În cazul în care nu ați mai utilizat anterior acest tip de comunicare, acordați-vă o perioadă de pregătire, în care să vă familiarizați cu tehnologia.
Asigurați-vă că aveți la dispoziție un spațiu care să vă ofere intimitate, confidențialitate și în care să vă simțiți confortabil. Este important să nu existe factori perturbatori (de exemplu, alte persoane, animale de companie sau surse de zgomot care pot interfera cu comunicarea).
Puteți stabili cu terapeutul dumneavoastră dacă întâlnirile se vor desfășura doar în versiunea audio (telefonic) sau cu ajutorul unei platforme care permite și contact vizual (de exemplu, WhatsApp, Zoom sau Skype).
Înainte de a începe ședința propriu-zisă veți primi un contract în care veți oferi datele dumneavoastră personale, datele unei persoane de contact în caz de urgență și veți afla mai multe despre aspectele administrative și regulile de confidențialitate. De asemenea, va fi nevoie să vă exprimați în scris consimțământul pentru participarea la ședințe.
La ora stabilită, veți contacta terapeutul prin modalitatea agreată anterior și veți începe să discutați despre motivele care v-au determinat să solicitați consultația și despre planul terapeutic adecvat în cazul dumneavoastră.
Dacă aveți nevoie de informații suplimentare sau doriți să faceți o programare,
15 aprilie 2020