Tulburarea de anxietate și atacul de panică

Tulburările de anxietate sunt reprezentate de un cumul de simptome guvernate de frică excesivă, anxietate, neliniste și, de cele mai multe ori, simptome neurovegetative.

Frica este răspunsul emoțional la o amenințare iminentă, reală sau imaginată, în timp ce anxietatea este anticiparea unei amenințări viitoare. Aceste două stări se suprapun, însă, în același timp, sunt diferite. Frica este cel mai des asociată cu valuri de excitare vegetativă ce pregătesc organismul pentru reacția ”luptă sau fugi” – reacție necesară în cazul unui pericol real, iar anxietatea este asociată cu tensiunea musculară și vigilența în pregătirea pentru un viitor pericol.

Anxietatea este o stare întâlnită ocazional în viața omului. Este firesc să simți tensiune, nervozitate și, poate chiar teamă în fața unui eveniment stresant sau în fața unei decizii pe care trebuie să o iei, mai ales dacă știi că va avea un impact major asupra vieții tale. Putem vorbi despre un examen, despre o intervenție medicală, despre separarea de părinți, decizia de a te căsători sau de a avea copii etc. În asemenea situații este firesc să îți faci griji despre cum te vei descurca sau despre direcția în care se îndreaptă viața ta. Este posibil să îți fie greu să dormi, să nu te poți concentra sau să nu ai poftă de mâncare. Însă, după o perioada scurtă sau imediat cum depășești situația stresantă, toate aceste stări de îngrijorare vor dispărea.

Deoarece anxietatea este o experiență firească în viața unei persoane, este dificil să îți dai seama când a devenit o problemă pentru tine. Un moment în care se poate trage un semnal de alarmă este atunci când teama și stările asociate ei sunt foarte intense și se desfășoară pe o perioadă îndelungată de timp, devenind copleșitoare pentru tine. Poate fi vorba despre faptul că îți faci griji tot timpul chiar despre lucrurile uzuale din viața ta, sau despre lucruri care nu au șanse să se întâmple, sau trăiești în mod regulat efectele neplăcute ale anxietății, atat cele fizice, cele psihice, cât și episoade de atac de panică.

SEMNE ȘI SIMPTOME ALE ANXIETĂȚII:

Simptome somatice                                                                 Simptome psihologice

Tremor, tresăriri musculare                                                           Senzație de frică

Dureri lombare, cefalee                                                                   Dificultăți de concentrare

Tensiune musculară                                                                         Hipervigilență

Hiperventilație                                                                                   Insomnie

Fatigabilitate                                                                                      Lipsa libidoului

Tahicardie, palpitații                                                                        ”Nod în gât”

Transpirații                                                                                         Tulburări stomacale

Mâini reci                                                                                            Irascibilitate                                              

Diaree                                                                                                  Neliniște

Parestezii, amorțeli

 

O persoană care trece printr-o perioadă anxioasă îndelungată, poate experimenta efecte adiționale precum depresie, scăderea imunității, consum exagerat de alcool, tutun sau alte droguri, dificultatea de a lega sau menține relații, de a susține activitatea la locul de muncă sau chiar incapacitatea de a se bucura de viața sa.

Factorii care pot duce la instalarea anxietății sunt multiplii, provenind din toate zonele și perioadele vieții unei persoane:

  • Experiențe din trecut, chiar din copilărie. ”Moștenire familială” – dacă familia în care a crescut a avut tendința de a privi lumea ca fiind ostilă sau periculoasă, este foarte posibil sa fi învățat același mod de a privi lumea
  • Stilul de viață și obiceiurile pot afecta felul în care se simte o persoană. Stresul, timpul petrecut excesiv la serviciu, presiunea de la serviciu, de acasă sau de la școală, problemele financiare, toate acestea pot contribui la instalarea anxietății
  • Regimul alimentar poate afecta starea de zi cu zi, unele alimente pot reda sau declanșa simptomele anxietății.
  • Evenimente din viața actuală.

 

Formele tulburării de anxietate sunt diverse, dintre ele menționăm:

  • Atac de panică
  • Fobii specific (de avion, de gândaci…..)
  • Tulburarea de anxietate socială
  • Tulburarea de stress postraumatică
  • Tulburarea de anxietate generalizată
  • Anxietate de separare

 

Nu recomandăm autodiagnosticul în baza informațiilor regasite în diverse surse. Un diagnostic corect se poate pune numai de către un medic specialist.

 

Articol scris de Oana Formagiu

 Sursă material: Kaplan&Sadock și DSM V

 

Vreau o programare