Anxietatea

Anxietatea este o senzație de frică și de neliniște care ne alertează, este o reacție normală atunci când ne confruntăm cu un pericol, când ne simțim amenințați sau într-o situație stresantă. Ea acționează pentru a ne avertiza sau pentru a ne ajuta să conștientizăm prezența unui pericol și declanșează răspunsul automat al corpului ”fight or flight” – luptă sau fugi. În mod normal, în situații stresante sau amenințătoare, se declanșează un răspuns fiziologic automat de tip ”fight or flight”, care generează modificări în corp pentru a ne pregăti de acțiune și ne ajută să ne protejăm de pericol. În momentul în care pericolul dispare, schimbările sunt inversate și corpul revine la starea naturală. Atunci când anxietatea este excesivă sau permanentă, corpul nu reușește să scape de avertizările de pericol, chiar dacă nu există un motiv concret pentru ele, schimbările fiziologice persistă și păstrează corpul și persoana într-o tensiune permanentă.

În limite moderate, anxietatea nu e neapărat ceva rău. Ea ajută la a ne menține alerți și concentrați, ne împinge către acțiune și ne motivează către rezolvarea problemelor. Toți oamenii au momente când se simt anxioși – de cele mai multe ori când trebuie să vorbească în public, când urmează să meargă la un interviu sau când trec prin anumite dificultăți.


Pentru că anxietatea este un răspuns uman natural și pentru că are un rol, este important să nu facem un scop din a scăpa complet de ea din viețile noastre, ci mai degrabă de a ajunge la un nivel de anxietate sănătos, pe care să îl putem gestiona. De multe ori, anxietatea se confundă cu stresul, însă stresul este o reacție la evenimente externe concrete, iar anxietatea este o reacție internă, mai puțin conectată la lucruri concrete.


Ce poți face pentru a gestiona nivelul tău de anxietate? Poți folosi diferite metode de relaxare – tehnici de respirație, meditație, muzică sau diferite alte ritualuri personale, sport, poți încerca să ții un jurnal al emoțiilor pe care le simți, să observi dacă există vreun tipar al momentelor în care apare anxietatea.


Pentru anumite persoane, însă, anxietatea devine foarte frecventă sau foarte puternică încât simt că pierd controlul asupra propriei vieți. Atunci când anxietatea este constantă și copleșitoare, când are un impact în relațiile personale, în viața personală și în activitățile cotidiene, când persoana simte că este împiedicată să își trăiască în mod firesc viața, atunci probabil că este vorba despre o tulburare de anxietate.


Anxietatea este una dintre cele mai comune probleme din sfera sănătății mentale. Ea se manifestă diferit, în funcție de persoană sau de context, însă cele mai comune simptome ale anxietății sunt: îngrijorarea prea mare pentru lucruri cotidiene, frica copleșitoare, probleme cu somnul, incapacitatea de a sta calm, mâini și picioare reci și transpirate, furnicături, senzație de sufocare, palpitații, gură uscată, greață, tensiuni musculare, amețeală. În acest caz, dacă simptomele persistă, încearcă să vorbești cu un specialist despre ceea ce simți, care te poate ajuta să găsești un tratament potrivit.

19 iunie 2018